Без инверсии няма йога
Дейвид Гаригес
Забелязал съм, че хората в някои определени йога-кръгове “забраняват”някои йога пози, особено инверсиите. Чувствам се длъжен да поговоря в защита на тези основни, ключови пози, които имат централна роля в практиката на хата йога. Трудно ми е да подходя към темата без емоции, защото аз не ги обичам и имам огромна полза от изпълнението на стойка на глава и рамене.
Но ще се въздържа от емоционални изблици и ще ви споделя моя опит като ученик и учител по йога от почти 25 години. Аз имам положително отношение към инверсиите и съм си направил извода, че те са едни от най-добрите лекарства на планетата. Като част от уважението ми към древните йоги, ще започна с това, че всяка асана, която ще откриете в хата йога текстовете е там, защото тя помага да се намали страданието и носи някакво изцеление и радост. Всяка поза, спомената в текстовете и предавана от учител на ученик съществува, защото добавя медитативно, енергийно и физически към рецептата на хата йога.
Вярвайки в това, че основните пози имат много стойност, проведох едно свое малко изследване в практиката си. Когато изследвам една поза винаги я разглеждам от много страни и много ъгли. Безопасността е един такъв въпрос. Изучавам влизането и излизането от позите, както и самото стоене в позите. Вземам предвид скелетната постановка заедно с функциите на мускулите и ставите, дишането и други фактори. Прилагам доста строг стандарт преди да реша кой е най-добрият начин да се работи безопасно и ефективно в една поза. Това, което съм открил посредством години анализ и изследване е, че основните, фундаментални асани, сред които са и инверсиите, на практика никога не са опасни сами по себе си. Дори обратното, изпълнението на тези основни асани всеки ден ви дава една от най-мощните, предпазващи, целебни възможности, които човечеството има на разположение– изпълнението на инверсиите е в сърцето на “правенето на най-основните неща”. Обръщането с главата надолу е просто най-доброто и най-лесното нещо, което човек може да направи, за да си осигури добро здраве и дълголетие.
Аадил Палкаваля, един от първите ми, любими учители каза веднъж, че “без инверсии няма йога”. С други думи, инверсиите са основна част от онова, което съставя практиката на хата йога. Аадил каза това, защото инверсиите са позите, които издигат моста между външните аспекти (първите пет) и вътрешните аспекти (останалите три) на йога. Да се научиш да стоиш на главата си е част от онова, което научава неспокойния йоги да бъде спокоен и неподвижен, защото обръщането с главата надолу ни дава много мощен тласък към медитация (като способността да поддържаш вътрешна осъзнатост и чувствителност).
В книгата на Шри К. Паттабхи Джойс, “Йога мала” има цели страници, описващи ползите от Ширшасана (стойка на глава) и Сарвангасана (стойка на рамене). Разбира се, тези списъци с ползи са много по-дълги от онова, което се говори за други пози. Ще откриете подобни описания и при Б.К.С. Айенгър в неговата “Светлина върху йога”. А и Кришнамачаря много ги е обичал, ако трябва да съдим от многобройните му снимки в различни варианти на двете пози. Така че, сигурно разбирате защо ме притеснява, че хората атакуват тези толкова основни асани. Но в същото време си давам сметка, че и ученикът и учителят трябва да знаят как да ги изпълняват безопасно. Съгласен съм, че в един средностатистически, обикновен клас по йога, инверсиите много често не се изпълняват интелигентно, безопасно или с разбиране, но това не означава, че просто трябва да спрем да ги изпълняваме. Ако просто изтрием тази категория асани от програмата, това няма да е много креативно, а и ще е неуважение към хата йога.
Всички основни пози си заслужават усилията да открием творчеството, да намерим прогресивен начин да ги научим и изпълняваме. Това означава да се адаптира, модифицира и да се подхожда към проблемите и предизвикателствата позитивно. Има два въпроса, които можем да си зададем, ако сме учители или ученици по хата йога: Като учител, ако видя ученик да изпълнява небезопасно инверсия, мога ли да предприема нещо веднага и мога ли да направя позата безопасна за този човек, така че той все пак да извлече ползата от позата? Ако съм ученик и започне да ме боли вратът от стойка на рамене или глава, мога да обърна внимание на болката и да се запитам: “ Как мога да направя тази поза безопасна за мен и да имам полза?”
Определено, решението да не се преподават инверсии като стойка на рамене или глава не е базирано на никакви данни или доказателства за опасност—поне аз нямам такива в своя опит и практика. Бих посъветвал да имате достатъчно интерес към тези асани, за да го изучавате и да откриете онова, което те имат да ви предложат. Ще откриете, че не е кой знае колко трудно да се модифицират или да се изпълняват с помощта на подръчни средства, за да бъдат те безопасни практически за всеки.